تفاوت کد رنگی CMYK با RGB

اگر قصد طراحی یک مدل و یا یک طرح رنگی را دارید باید با متدهای رنگی و تفاوت های بین آن ها آشنا شوید.

شناخت و انتخاب درست رنگ بسیار مهم و حساس ولی آسان نیست که مستلزم آگاهی کامل در خصوص انواع رنگ ها می باشد. هزاران طراح در سراسر جهان در حال فعالیت و طرح زدن می باشند ولی تعداد محدودی از این طرح ها تبدیل به یک طرح خارق العاده و یا ایجاد یک برند خاص در جهان می شود. علت اصلی و اثر بخش بودن یک طرح علاوه بر خود طرح انتخاب رنگ های بکار رفته در آن بسیار مهم و باعث متمایز کردن یک طرح با سایر طرح ها می شود.

در حال حاضر میلیاردها رنگ نهفته در موبایل کامپیوتر ، طبیعت و سایر موارد وجود دارد که ما روزانه از آنها استفاده می کنیم .اگر ما از این تفاوت رنگ ها و کد رنگی آگاهی کامل داشته باشیم و بتوانیم این تقسیم بندی را به درستی اعمال بکنیم می توانیم یک طرح بسیار خارق العاده وجهانی ایجاد بکنیم.

کد رنگی های بسیاری در جهان وجود دارد ما قصد داریم دو کد رنگ اصلی و پر کابردترین در جهان که یعنی RGB و CMYK می باشد را برای شما کاملا شرح بدهیم و تفاوت کد رنگی CMYK با RGB بصورت کاملا حرفه ای برای شما بیان بکنیم.

ما در اینجا چون قصد آموزش در خصوص موارد مرتبط با چاپ را داریم به صورت تخصصی به دو مدل رنگی CMYK و RGB می پردازیم.

بصورت کلی اگر بخواهیم تفاوت کد رنگی CMYK با RGB را برای شما بیان کنیم این است که: RGB وCMYK  اغلب برای مقاصد و اهداف طراحی با کامپیوتر می باشد. چیزی که شما واقعا نیاز دارید بدانید این است که رنگ RGB برای چاپ های دیجیتالی و یا طراحی وب سایت و … مورد استفاده قرار می گیرد و CMYK برای چاپ های افست در تیراژ بالا مانند چاپ تراکت ، چاپ کارت ویزیت ، چاپ بروشور ، چاپ پاکت نامه و … مورد استفاده قرار می گیرد.

 

کد رنگی RGB شامل (Red, Green, Blue)

کد رنگی RGB شامل رنگ‌های قرمز، سبز و آبی است. این رنگ‌ها به طور گسترده در زمینه‌ طراحی به عنوان رنگ‌های اصلی شناخته می‌شوند. مدل RGB به عنوان یک مدل افزایشی شناخته می‌شود، که در آن رنگ‌ها به هم اضافه می‌شوند تا چیزی که ما روی صفحه نمایش می‌بینیم را بسازند. اساسا به هر نقطه ریز بر روی یک تلویزیونی و یا مانیتور کامپیوتر شما پیکسل نامیده می شود که اگر با استفاده از یک ذره‌بین به آن پیکسل نگاهی بیندازیم می بینیم که آن پیکسل یکی از آن سه رنگ را تشکیل می دهد. نور از طریق آن‌ها به تصویر کشیده می‌شود و رنگ‌ها را در شبکیه چشم برای ایجاد رنگ‌ مورد نظر ترکیب می شود.

رایج‌ترین رنگ مورد استفاده در دنیای کامپیوترها، صفحات تلویزیونی و دستگاه‌های تلفن همراه از کد رنگی RGB استفاده می کنند. RGB فرآیندی است که در آن رنگ‌ها با استفاده از ترکیبات رنگی قرمز، سبز و آبی به وجود می آید و این طیف رنگی زنده و جذاب را  خلق می کند.

کد رنگی RGB دقیقا مخالف کد رنگی CMYK است زیرا کد رنگی RGB یک فرآیند “افزودنی” می باشد. یعنی هنگامی که شما هر سه رنگ (قرمز، سبز و آبی) را با max ظرفیت با هم مخلوط می کنید، سفید خالص را به شما می دهد و هنگامی که تمام رنگ ها را کاملا حذف کنید، سیاه خالص به شما می دهد.

 

RGB افزایشی یا در حالت MAX

max-rgb

RGB کاهشی یا در حالت MIN

min-rgb

کد رنگی RGB مختص کاربردهای دیجیتالی است. که این شامل دستگاه‌های همراه، مانیتور کامپیوتر، لپ‌تاپ‌ها، تلویزیون و سینما، بازی‌ها و علایم روشن و بخصوص در صنعت چاپ از این کد رنگ برای پرینتر های خانگی و چاپگرهای دیجیتالی بسیار پر کاربرد و مورد استفاده قرار می گیرد.

شما اغلب افرادی که براساس کد رنگی RGB طرحی بر روی صفحه نمایش خود طراحی می کنند و سپس آن را با استفاده از چاپگرهای افست چاپ می کنند ناامید می شوند زیرا آنها تصاویر پر جنب و جوش و زنده ای را در مانیتور خود دیده اند و انتظار دارند فایل چاپی خودشان نیز بعد از چاپ به همین شکل و به اصطلاع با همین رنگ و لعاب به چاپ برسد ولی متاسفانه بخاطر تفاوت اصلی بین کد رنگی CMYK با RGB هیچ وقت این اتفاق نخواهد افتاد.

 

کد رنگی CMYK شامل (Cyan, Magenta, Yellow, Black)

به کد رنگی CMYK یک فرآیند چهار رنگی گفته می شود که در آن روشی از ترکیب چهار رنگ برروی هم به وجود می آید که این چهار رنگ شامل فیروزه‌ای، سرخابی، زرد و سیاه می باشد. ترکیبات مختلف با استفاده از نقطه‌های بزرگ و کوچک با یکدیگر همپوشانی پیدا می کنند تا طیف وسیعی از رنگ‌ها را ایجاد کنند.

شما وقتی برخلاف طیف رنگی RGB برروی یک قطعه چاپی افست با ذره بین نگاهی بیندازید متوجه میشید این ۴ رنگ CMYK بصورت همپوشانی برروی یکدیگر قرار می گیرد. و اگر این نقطه رو باز بزرگ تر بکنید بصورت واضح این طیف رنگی رو براحتی مشاهده خواهید کرد.

این طیف رنگ بیشتر در صنعت چاپ از آن استفاده می شود و طراحان وقتی که قصد طراحی و سپس چاپ را دارند از این طیف رنگی استفاده می کنند.

کد رنگی RGB و CMYK نه سیستم بسیار عالی و نه اینکه همه رنگ های موجود در طبیعت را می تواند تولید کند ولی به اندازه بسیار زیادی می تواند رنگ های متنوعی را تولید بکنند که هم زیبا باشند و هم برای ما انسان ها چشم نواز باشند. شما بیش از این نیازی نیست بصورت تخصصی وارد تفاوت های موجود بین RGB و CMYK بشوید فقط همین که موارد کاربردی این کد رنگ ها در کجا هستند را بدانید کفایت می کند. مثلا اگر قصد چاپ بروشور را دارید نیابد از کد رنگی RGB استفاده کنید زیرا آن چیزی در که در مانیتور مشاهده می کنید با آن چیزی که چاپ می شود بسیار متفاوت می باشد.

اگر شما کارهای طراح های خودتان را با فتوشاپ طراحی می کنید سعی کنید Mode  coler را در حالت مناسب تنظیم بکنید.

که این موارد در طراحی تراکت با فتوشاپ و طراحی بروشور با فتوشاب و سایر سلسله مباحث کار با فتوشاپ برای شما بصورت کامل بیان شده است.

امیدوار هستیم در این مقاله تفاوت کد رنگی CMYK با RGB را بطور کامل برای شما بیان کرده باشیم.

مدیریت سایت
ارسال دیدگاه