چگونه یک شعار تبلیغاتی به یاد ماندنی بسازیم
چه چیزی یک شعار تبلیغاتی را به یادماندنی میکند؟ اگر شما در حال خلق شعار تبلیغاتی برای شرکت یا محصولتان میباشید، در واقع چیزی را میخواهید که به واسطه آن برند خود را مطرح کرده و به راحتی قابل یادآوری باشد. به این منظور در ادامه هفت نکته برای خلق شعار تبلیغاتی خلاقانه مطرح میگردد؛
۱. هرچه کوتاهتر بهتر
شعارتان نباید بیشتر از یک جمله باشد و در بیشتر موارد حتی اگر یک عبارت باشد بهتر است. هرچه شعارتان کوتاهتر باشد، راحتتر به خاطر سپرده میشود. جذابترین قسمت کارتان را در چند کلمه ساده و روان برجسته کنید (بین پنج تا ده کلمه).
۲. ارجینال باشد
بد نیست که از تبلیغات و شعارهای موجود الهام بگیرید اما سعی نکنید از شعاری که تا الان موفق بوده است تقلید کنید. چرا باید کسی جذب چیزی تقلیدی شود؟ حتی ممکن است وارد دردسرهای رعایت نکردن کپیرایت شوید. خاص و جذاب بودن هم مطمئنتر است هم هوشمندانهتر.
۳. واقعبینانه باشد
وعدهای که نتوانید به آن عمل کنید ندهید. ایده خوبی نیست که شعار دهید «ارزانتر از همهجا» وقتی نمیتوانید آن را اجرا کنید (همیشه این احتمال وجود دارد که کسی قیمتهایش را پایینتر از شما بیاورد). در ادعاهایتان صادق باشید و اغراق نکنید.
صادقانه شعار دهید
یک شعار تبلیغاتی پر اغراق میتواند علاوه بر اینکه اعتماد مشتریان را از شما سلب کند، باعث اعلام جرم و مشکلات قضایی بر علیه شما و برند شما شود. برای مثال کارلسبرگ بخاطر شعار “شاید بهترین آبجو در دنیا” به دلیل متکبرانه و تقریبا غیر صادقانه بودن، به مشکل قضایی برخورد. بنابراین در طراحی شعار تبلیغاتی برند یا کمپانیتان، خود را زیاد دست بالا نگیرید و درباره برند و پیشنهادات کمپانی خود دروغ نگویید.
۴. شعرگونه باشد
به شعارتان به عنوان یک بیت شعر نگاه کنید. ریتم و جریان خوب شنیدن و به زبان آوردن آن را جذابتر میکند. ریتم و تکرار کلمات همآوا میتواند شعارتان را در ذهنها ماندگارتر کند.
۵. قابل خواندن باشد
از زبانی مبهم و سردرگمکننده برای شعارتان استفاده نکنید. از جملات معلوم و دستورزبانی درست استفاده کنید. جمله معلوم ساختاری است که فاعل انجامدهنده عمل است نه اینکه فعل به مفعول نسبت داده شود. مطمئناً شعار اگر به حالت مجهول نوشته شود آن اندازه جذاب نخواهد بود.
۶. قابل گفتن باشد
شعارتان را بلند بگویید. چطور شنیده میشود؟ آیا روان به زبان میآید یا گفتنش سخت است؟
شعارتان نه تنها باید راحت خوانده شود، بلکه باید راحت و روان بر زبان جاری شود.
۷. بر سود مشتری تمرکز داشته باشد
تقریباً همه شعارهای موفق حاوی دلیلی هستند که چرا مشتری باید بخواهد آن بیزنس را انتخاب کند. مثلاً Burger King میگوید، «هر طور دوست داری سفارش دهید»، State Farm میگوید، «مثل یه همسایه خوب» و DeBeers میگوید، «الماس برای همیشه». همه این شعارها توجه را به سمت فایده اصلی که مشتری از انتخاب آن محصول یا بیزنس میبرد، میکشانند: قابلیت تغییر، صمیمیت و دوام. شما میتوانید حتی با یک عبارت ساده چیزی که باعث جذابیت شرکتتان میشود را بیان کنید.
۸. خندهدار نباشد
شوخطبعی می تواند راهی موثر برای بهیادماندنی شدن شعارتان شود اما باید مراقب باشید. برای برندهایی مثل 7Up با شعار «7UP را مال خودتان کنید» خیلی راحت ممکن است جوک بسازند اما شناختهشده بودن و پیشینه قوی آن جلویش را میگیرد. اما اگر نمیدانستید 7Up چیست و تبلیغ آن را در تلویزیون ندیده بودید، چیز زیادی از شعار آن عایدتان نمیشد. برندهای کوچکتر و جدیدتر بهتر است شعارهایی را انتخاب کنند که توصیفی و جدیتر باشد.
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.